Blog

DAG 1 - De heenreis

Ahoy allemaal!

Vandaag moesten we om half 5 opstaan en gingen we naar Schiphol. De vlucht duurde 9,5 uur maar dit was heel leuk omdat we de mede-trainees alvast een beetje leerde kennen. Bij de landing gingen we vlak over het strand, dit was heel cool! Toen we aankwamen op Sint Maarten was het 30°C dus we gingen meteen zomer kleding aandoen. Iedereen was best moe door de lange vlucht dus de rest van de dag hebben we wat kennismaking spelletjes gedaan. We gingen vroeg op bed en ik heb heerlijk geslapen, het wiegen van de boot is heel rustgevend. We slapen bijna allemaal in een bunk (dit is een soort bedstee). Een paar van ons slapen in een hangmat, dan lig je lekker stil

(We hebben trouwens hier op Sint Maarten nog data dus vandaar het vervroegde blog!)

Sea you later

Roos & Meike

DAG 2 - Eerste echte dag

Hallootjes!

We werden wakker gemaakt door de intercom en het ontbijt ging beginnen, we aten zelf gebakken brood door de fantastische kok Anne. In de ochtend deden we van 8 tot 12 zelfstudie, niemand was gelukkig zeeziek!

Het middagprogramma bestond uit happy hour en een spel. Tijdens happy hour staat de muziek heel luid aan en moeten we de hele boot schoonmaken, dit is elke dag.

Het middag spel was een tour door en op de boot en we leerden over veiligheid op zee

Aangezien die nacht de eerste anchor watches waren, gingen de meesten naar bed. Sommigen deden nog een spelletje op het dek want zelfs om 12 uur ‘s nachts is het nog 25°C!

Kusjes,

Roos & Meike

DAG 3 - Eten bunkeren!

Hoi hoi

Vanochtend werden we gewekt door the Wellerman Sea Shanty via de intercom.

We eten als ontbijt elke 3 dagen iets anders, vandaag was het havermout, gisteren brood en morgen yoghurt. Van de havermout kon bijna niemand genieten maar met veel kaneel en suiker was het nog eetbaar genoeg! De zelfstudie eindigde eerder vandaag want we moesten bunkeren en eten inladen

Iris (crew: interior) heeft een zak met gevonden spullen, zit er iets van jou bij dan moet je een opdracht of vies klusje doen. Vandaag hebben Maddy, Felix, Kim, Lieke en ik als opdracht een heel leuk nummer geschreven en voorgedragen, zelfs met allerlei instrumenten.

Het avondprogramma was best saai, we moesten belangrijke regels opstellen die we als groep belangrijk vinden.

Ik (Meike) schrijf dit blog nu tijdens de anchor watch, dit duurt van 12 tot 2 uur ‘s nachts dus heb ik genoeg tijd om even een blogje te schrijven  :))

Tot de volgende keer!

Roos & Meike

Dag 4 Klaar maken voor de zeiltocht en vertrek

Vandaag hadden we een Coronatest. Het afnemen viel heel erg mee. Tijdens de happy hour hebben we allebei in de mast geklommen met een tuigje. Het uitzicht was echt super mooi. Ook hadden we een brandoefening. Rond 17.00 begonnen met de eerste zeiltocht richting Saint Vincent. Roos had haar eerste sailwatch van 00.000-2.00.

Lees meer »

Dag 5 Eerste dag op zee

Vandaag was zeeziekte dag. Driekwart van de trainees waren zeeziek.  De zelfstudie was gelukkig buiten. In de middag bleek er iets mis te zijn met de pijpen van de generatoren daarom moesten we voor anker bij Mont Serrat. Daar konden we ook even lekker zwemmen. Meike had in de nacht sailwatch van 22.00-2.00

Dag 6 Navigeren en vis ontleden

Voor onbijt krijgen we yoghurt, brood of havermout. Vandaag is het havermout dag. Dat is voor sommigen even wennen. Iedereen was tijdens de zelfstudie zo moe dat we stiekem weer even naar bed zijn gegaan. Daarna voelden we ons weer top. Bijna iedereen heeft vervolgens dolfijnen en walvissen gezien. 's Middags hadden we een workshop over navigatie. We kunnen nu breedte- en lengtegraden aflezen en die in de kaart zetten. Zo meten we elk uur onze positie.  Ook hebben we vandaag  een vis ontleed.  We zijn samen lid geworden van de feestcommissie. Tijdens de nachtwacht liet Titouan alle lijnen zien die we moeten weten voor nu. Dit alles staat beschreven in een pinrailplan.

Dag 7 Toetsdag en muziekbingo

Vandaag is het toetsdag. We hebben allebei een toets van Nederlands gemaakt.  Na de toets kregen we al 10 uurtje sinaasappelpartjes. Het fruit is hier echt honderd keer lekkerder. Tijdens de lunch hadden we eiersalade voor op brood. 's Middags hadden we een centrale les over hoe boten kunnen drijven. In de avond deden we een muziekbingo die Meike heeft gewonnen. De prijs was een bus Pringles ( eten is heilig hier!!!).  Hierna keken we een Harry Potter film op een beamer.

Dag 8 Lazy day

Vandaag is het zondag 28 maart 2021. We zijn net voorbij Saint Vincent gevaren omdat we nog niet op het eiland mogen ivm quarantaine.  Het is vandaag lazy day. We mogen zelf de dag indelen en kiezen wat we gaan eten. We hebben gekozen voor pizza. Het is hier ongeveer 30 graden, heerlijk warm.  We hebben een super leuke groep en ook de crew is heel leuk!

Dag 9 Chillen in het jibnet

Vandaag begonnen we met een workout op het dek onder begeleiding van Lotte en Iris (crew). Toen we aan het zeilen waren zagen we opeens super veel dolfijnen om de boot. Vanaf de voorkant kon je ze super goed zien en ze bleven best lang bij de boot.  Tijdens de zonsondergang hebben Lieke, Roos en Meike gechilld in het jibnet. Het jibnet is het net voorop de boot.

Dag 10 Voor anker bij Saint Vincent

Deze dinsdag gingen we voor het eerst in een tijdje weer voor anker. We lagen vlak voor Saint Vincent met een super mooi uitzicht. We hadden een les over koken door Coen en ook hadden we een les van Helene over krachten aan boord, dit was best saai. Ook zaten er deze dag schoenen van Roos in de terrorzak.  De terrorzak is de zak waar alle gevonden spullen inkomen. Om ze terug te krijgen moet je een klusje doen. Er zat ook wat in de zak van Maddy, dus mochten Roos en Maddy samen het gereedschap schoonmaken van Pim (engineer). In de middag waren we aan het zwemmen toen ineens een dikke Squall (windbui) voorbij kwam.  Heel gaaf was dat.  In de avond gingen we op dek Pirates of the Caribean kijken. We waren in de ochtend ook net langs een plekje vangen waar een deel van de film is opgenomen.

Dag 11 Testdag

Vandaag hadden we weer een coronatest, dit was tijdens de zelfstudie (super jammer natuurlijk). Hiervoor moesten we voor het eerst weer aan land. Na 10 dagen zeilen hadden we daar veel zin in. We gingen met kleine bootjes naar de wal. We liepen over een grasveld langs allemaal leuke kleurrijke huisjes. De test viel weer heel erg mee. We vonden het vooral leuk dat we het land op konden, dus vonden wij de test helemaal niet zo erg.

Kim, Meike, Maddy en Roos zitten in de feestcommissie en hadden voor in de avond een feestje georganiseerd. We hadden beneden in de main hold op het white bord geschreven of iemand een idee had voor een thema. Daar was een hele leuke uitgekomen. Het thema was dat iedereen verkleed ging als iets met de beginletter van je naam. Maddy ging bijvoorbeeld als moeder Maddy. En Roos ging als reiziger Roos. In de middag hadden we al brownies gebakken en die waren echt suuuuuper lekkol.

We begonnen de avond met een crewquiz. Van te voren hadden we alle crewleden gevraagd of ze een leuk feitje hadden over zichzelf. De trainees konden antwoorden met a, b, c of d. We hadden bijvoorbeeld als vraag: Wat voor huisdier heeft Iris? Het antwoord daarop was een chinees hangbuikzwijn.

De rest van de avond hebben we gedanst en lekkol gepartyd. Helaas moest het feestje al stoppen om half 10 omdat we de volgende dag weer begonnen met zelfstudie.

Dag 12  1 april

De wekker stond deze dag om 6 hr want Nele en Lianne gaven een sunrise yoga sessie, een goed begin van de dag. We aten vandaag havermout. Meike was uitgeschoten met de kaneel dus dat was echt net te vreten, ha ha.  Vandaag is het 1 april. Borg (deckhand) had allemaal schoenen van trainees verzameld en in de mast gehangen (niet die van ons gelukkig). De trainees moesten ze zelf ophalen.  Gelukkig ook goed nieuws want de Corona test was voor iedereen negatief.  We hebben het anker opgehaald en de zeilen gezet op weg naar Union Island, waar we zaterdag 3 april weer voor anker gaan. Vandaag hebben we een les gehad van onze engineer Pim, hij heeft een uitleg gegeven over wat hij allemaal doet aan boord.

In de ochtend konden we een centrale les kiezen voor in de middag. We konden kiezen uit kompas, roest, water en communicatie. De duidelijke favoriet was communicatie. We kozen daar ook voor en hebben geleerd met vlaggen te seinen.

Dag 13 Over de lijn

Vandaag is het de laatste dag om te leren voor de toetsen op zaterdag. Tijdens de zelfstudie hebben we de hele tijd hiervoor geleerd. Ook hebben we vandaag over de lijn gedaan.  Van Stijn kregen we een korte les over survivallen. Je leest bij de volgende dag wel waarom!!! Hierna nog heerlijk gezwommen.

Dag 14 Zaterdag Survivaldag

Het is zaterdag en dit betekent toetsdag. Bijna iedereen moet een of meerdere toetsen maken. Na het stressen tijdens de toets mochten we meteen zwemmen!

Het was de eerste dag dat we aan land mochten! Iedereen had er super veel zin in want het aan boord blijven verveelde uiteindelijk wel. Vooral als we langs mooie eilanden zeilden. Het eerste eiland dat we mochten bezoeken was Union Island, we gingen hier een nacht survivallen terwijl de Swan ergens anders heen ging.

Met tenders (kleine bootjes) werden we naar de kust gevaren tot we nog een klein stuk door het water moesten lopen, met onze tassen op ons hoofd. Stijn (docent) had ons een les over survivallen gegeven, dus wisten we waar we aan toe waren!

De baai waarin we aankwamen op het eiland heet Bloody Bay. Er was een mooi wit strand, kliffen, grotten. We hebben ook veel mooie grote schelpen gevonden, helaas mochten die niet mee aan boord. Tijdens het verkennen van het strand hebben we verrassende dingen gezien: twee dode leguanen, het schild van een schildpad en super veel losse koraalblokken verspreid over het strand en zelfs in het bos. Bij aankomst hebben we veel gezwommen en gesnorkeld want er waren mooie vissen te zien. Toen de zon begon met ondergaan, hebben we ons kamp opgezet. Een deel van de groep maakte de slaapplaats klaar en de rest maakte het kampvuur klaar. Van de koks hadden we eten meegekregen dat we op hebben gewarmd boven het vuur. Een aantal van ons hebben in de avond ook nog gezwommen. Er waren lichtgevende algen in het water, het was een magisch gezicht!

De rest van de avond zat iedereen dicht bij het vuur want het was best koud, niemand had een slaapzak mee. Rond middennacht hebben we afgeteld want het is Martijn zijn 16e verjaardag!

Dag 15 zondag 1e paasdag

Zondag ochtend gingen Maddy, Kim , Meike en Roos een wandeling maken om het eiland een beetje te verkennen. We kwamen op een punt met een mooi uitzicht. Ook hebben we een schildpad vastgehouden. Vandaag is het ook eerste paasdag. Toen we weer terug op de boot gingen hadden we een super lekkere paasbrunch. Martijn is vandaag jarig!!! We kregen een heerlijk stukje taart, gemaakt door de koks  Koen en Anne. Als avondeten hebben we gekozen voor patat met vette hap.

Dag 16 Hike dag

Maandag 5 april gingen we hiken op Union Island. Eerst gingen we met de tenders aan land. Er waren drie gidsen die met ons meegingen. We kregen een half uurtje om rond te lopen en foto’s te maken. Het eerste wat we tegen kwamen was een leegstaande bar. Op de muren stonden allemaal quotes en namen van mensen en wij hebben onze namen er bij geschreven. Roos zag de naam van Femme Rijk staan en schreef haar naam daar onder. We gingen naar het hoogste punt van Union Island en het uitzicht was echt suuuuuuuuper mooi!  We konden zo ver kijken dat we Backway (Bequia), Barbados en Tobago konden zien.Onderweg hebben we schildpadden gezien en een leguaan.  Toen we weer terug waren op de boot mochten we nog even zwemmen voor het eten. Een van de gidsen vertelde ons dat de vulkaan op Sint Vincent binnen kort gaat uitbarsten..

Dag 17 Start internships

Op dinsdag begonnen de internships (stages).  De internships zijn 5 dagen lang. De eerste 3 dagen had Roos scheepsarts en Meike deckhand.  Roos heeft geleerd hoe je een patiënt moet ondervragen om te onderzoeken wat er aan de hand is. Ook heeft  ze  de emergency tas doorgekeken. Meike heeft meer geleerd over zeilen. Vandaag gingen we voor het eerst zeilen met de mainsail (het grootste zeil).

Dag 18 Bequia

Op woensdag  hadden we een stranddag op Bequia. We hebben gezwommen en Beach games gedaan. Ook moest Roos een klusje doen voor Pim (engineer) omdat er weer iets van haar in de zak van terror zat. Ze moest onderdelen roestvrij maken met een ijzer borsteltje. Ook hadden wij (de feestcommissie) weer een feestje georganiseerd. Het halverwege feestje omdat we op de helft zaten. Het thema was een kleur dus je hele outfit moest uit een kleur bestaan. We hadden ook pina Colada gemaakt van kokosmelk, ananas, room en watersuikermengel.

Dag 19

Donderdag is dag 2 van de interships. Roos zat nog steeds bij Pieternel (scheepsarts). Ze gingen allemaal verschillende onderzoekjes doen bijvoorbeeld bloeddrukmeten, naar hart, longen en buik luisteren en ze hebben het gehad over kneuzingen en breuken.  In de avond hadden we een centrale les.  Roos heeft een film gekeken met Florance.

Dag 20 Uitbarsting van La Soufriere op Sint Vincent

In de nacht tijdens de zeilwacht van Roos had Marco (kapitein) gezegd dat La soufriere elk moment kon uit barsten en dat we het zouden kunnen zien.  Zo snel hadden we dat niet verwacht. We hebben het helaas niet gezien. Wij zeilen vandaag naar Tobego Cays waar we dit weekend gaan barbecueën en snorkelen. Het is de 3e stagedag waarbij iedereen vandaag stage loopt op de plek van haar of zijn eerste keus. Roos heeft leren hechten en verbande leggen. Ook zijn ze een groot deel van de medicijnen langs gegaan om te kijken waar ze voor zijn.  In de avond hebben we nog lang in het jibnet gezeten met een aantal mensen. Kennissen van Meike liggen met hun zeilboot de Schorpioen ook bij Tobego Cays voor anker. Vanuit hun boot zwaaien ze naar ons.

Dag 21 By far de leukste dag

We liggen nu voor anker bij Tobago Cays. Door de uitbarsting van de vulkaan is het heel bewolkt en zien we de zon niet meer. We hebben vandaag gebarbecued en gesnorkeld.  Er kwamen een aantal tropische regenbuien over (met hagel), lekker verkoelend. Door de regen kwam er veel as op de boot.  We hebben roggen gezien die boven het water uitsprongen. Ook zagen we koraalduivels en pufferfishes (die heeft Meike geaaid). Deze reis komt onze innerlijke Freek Vonk echt naar boven.  Meike heeft zelfs een levende kreeft vastgehouden. Toch wel het toppuntje van de dag : we kregen een blikje Cola!!! We hebben al 3 weken geen fris of ijs gehad dus iedereen was intens gelukkig met de Cola.  Het eten van de barbecue was echt super lekker.  Om ongeveer kwart voor zeven gingen we terug tenderen naar de boot want er stond een activiteit gepland. We moesten een supersaai film kijken maar uiteindelijk bleek het allemaal een list te zijn. De crew had een feestje georganiseerd waar we niets van wisten.  Ze hadden een superpriseparty klaar gezet op het dek. Ze hadden een klein zwembadje zwembadje gemaakt met een zeil aan de zijkant. Ook was er een Mocktailbar en chips.  Laura (trainee) was jarig en daarom kregen we witte  chocolade taart. Die taart was echt niet normaal lekker. Het is hier echt geweldig leuk. We zijn al over de helft van de reis. Het gaat veel te snel voorbij maar we proberen zo veel mogelijk te genieten.  We hebben alleen maar geweldige mensen om ons heen en ons vervelen doen we niet. Deze zaterdag 10 april was by far de leukste dag tot nu toe.

Dag 22 Masterskip and the Curse of Reis 4

Op zondag gingen we snorkelen op Tobago Cays. Het was er super mooi en  we hebben weer hele mooie vissen gezien. Ook weer een rog.  Toen we terugkwamen van het snorkelen kregen we te horen dat we in Nederland op het nieuws zouden komen! Ineens stonden we daar, op de voorpagina van de voorpagina van de website van RTL4. Inmiddels staan we ook op de voorpagina van de Leeuwarder courant en we komen op NOS stories. We noemen de situatie hier aan boord: Masterskip and the curse of Reis 4

Dag 23 start deel 2 van de internships

Maandag 12 april: vandaag lopen we beiden mee met de koks Anne en Koen net zoals Kim. We hebben macaroni met heel veel kaas gemaakt. Het allerleukste van stage in de keuken is dat je nooit honger hoeft te lijden. Er staat altijd wel een bak met restjes chocolade saus of fruit die je op mag smikkelen.  We vonden het super leuk en gezellig om te koken. Het is wel anders dan normaal koken want nu moesten we voor 40 man koken. Het eten was heel lekker.

Dag 24 Sollicitatie brieven schrijven

Dinsdag 13 april  tijdens  de zelfstudie hadden we onze Wiskunde toets. Die was best pittig. We moesten vandaag sollicitatiebrieven schrijven voor wat we wilden doen als functie tijdens de ship take over. Roos heeft als eerste keus kok gekozen, dat hebben Kim en Maddy ook. Meike hoopt heel erg dat ze als deck hand wordt aangenomen samen met Felix.  Direct na het diner ( aardappel puree, kip, bloemkool, broccoli en kaassaus) maakten we een  hike vanaf Chatham Bay naar Bloody Bay (het zelfde strandje waar we eerder hebben overnacht).   Er was namelijk een kans dat er een leatherbag Sea turtle aan land zou komen naar haar eieren. Helaas hebben we haar niet gezien.  Maar het was wel heel gezellig met de gids Roseman die heel leuk vertelde over schildpadden. Wel hebben we een slang gezien. De sterrenhemel was prachtig.

Dag 25 Shoppen in souvernirwinkeltje

Op dit moment liggen we voor anker voor Union Island. Het weer is hier nog steeds top.  We zijn al best bruin geworden. Het is vandaag wel een beetje bewolkt, maar het is eigenlijk altijd wel goed weer om te zwemmen. Het water is ook heerlijk warm. Vanochtend hebben we ook nog even gezwommen voor de zelfstudie. We gingen helemaal van het puntje van het jibnet afspringen. Het 4 minuten douchen per week valt eigenlijk best wel mee.  Elke keer dat we douchen hebben we de douche ongeveer 1 minuut open staan.  Dus kunnen we toch nog best vaak douchen.  Vandaag na happy hour gaan we weer aan land. We gaan wandelen naar een dorpje. Daar mogen we namelijk in 2 souvenirwinkeltjes. Stijn heeft geregeld dat wij dan de enige zijn in het winkeltje. Ook krijgt iedereen 20$ uit de excursiepot om souvenirs te kopen. We hebben er heel veel zin in. Na de excursie gaan we weer zeilen naar Sint Maarten, ongeveer 4 dagen zeilen.

Dag 26 Zeildag

Deze donderdag 15 april is een zeildag. We zijn onderweg naar Sint Maarten. Dit is de laatste dag van de zelfstudie want morgen begint de scheepsovername.  We dachten dat we ondertussen wel zeebenen hadden gekregen maar niets is minder waar.  Op zo'n schuine boot gingen er toch een paar onderuit en ook waren er een aantal zeeziek.  Vandaag zijn we langs de uitgebarsten vulkaar gezeild.  Het zag er wel mysterieus uit.

Dag 27 Begin van ship take over

Vandaag is de scheepsovername begonnen. Roos is ingedeeld als kok samen met  Maddy, Kim, Koen en Martijn.  We begonnen met het maken van lasagne. Er zitten veel voordelen aan het zijn van kok. Je mag zelf kiezen wat je eet, je kan de hele nacht doorslapen en je krijgt ondertussen wat lekkers. Meike  is deckhand samen met Felix.  Ze hebben wacht van 2-6 's middags en 's nachts. Als deckie ben je de helemiddag buiten dus kan je lekker bij kleuren. Ze hebben oa geleerd hoe je whipping om een lijn legt.  Ze haalden vandaag voor lange tijd een bootsnelheid van wel 9,6 knopen.

Dag 28 Laatste toets

Zaterdag 17 april maken we onze laatste toets van deze reis en wel natuurkunde. Omdat we vandaag een toets hadden hoefde Meike afgelopen nacht geen wacht te draaien. Voor het diner hebben de junior koks pannenkoeken gemaakt. Daarvoor stonden ze de hele dag in de keuken. Ze hebben wel meer dan 200 pannenkoeken gebakken. Ze waren echt super lekker. We hoeven nu gelukkig niet meer bezig met school en hebben een week vrij van school. Nu echt genieten van de laatste week van de reis.

Dag 29 zeildag

Zondag 18 april

Dag 30 Aankomst voor Sint Maarten

Vanochtend heel vroeg om 2,00hr kwamen we aan op Sint Maarten.  Er komt iemand aan boord om bij ons allemaal een PCR Corona test af te nemen. Dit zouden we eigenlijk op Saint Vincent doen maar dat kon niet door de vulkaan uibarsting. In de middag varen we verder naar een klein eilandje naast Sint Maarten ( Tinta Mare).

Dag 31 Tinta Mare

Dinsdag 20 april. In de vroege ochtend hebben we samen ankerwacht van 5-7 samen met Maddy en Felix.  Tijdens de wacht hebben we thee gezet en hebben we onze stroopwafel gegeten die we nog overhadden.  De zonsopgangen zijn hier vet mooi.  We liggen voor Anker bij Tinta Mare.  Vandaag gaan we hier aan land en vanavond gaan we hotdogs met frietjes maken.

Dag 32 Ziplinen en bonte avond

Woensdag 21 april : Excursie op Sint maarten. Ziplinen en hiken. 'S avonds is de bonte avond.

Dag 33 Happy Dag

Vandaag hebben we de hele boot schoongemaakt en 'avonds met z'n allen op het dek geslapen.

Dag 34 Cry and Fly

In de ochtend gaan we alweer naar het vliegveld, De weken hier gingen zo snel voorbij. We willen eigenlijk helemaal niet terug naar huis. Terugvlucht via Curacou naar huis.